Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, Światowe Centrum Słuchu, Klinika Rehabilitacji,
Warszawa/Kajetany
2
Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, Światowe Centrum Słuchu, Klinika Audiologii
i Foniatrii, Warszawa/Kajetany
3
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Katedra Audiologii i Foniatrii, Warszawa
4
Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, Światowe Centrum Słuchu, Zakład Audiologii
Eksperymentalnej, Warszawa/Kajetany
A - Koncepcja i projekt badania; B - Gromadzenie i/lub zestawianie danych; C - Analiza i interpretacja danych; D - Napisanie artykułu; E - Krytyczne zrecenzowanie artykułu; F - Zatwierdzenie ostatecznej wersji artykułu;
Data publikacji: 24-10-2020
Autor do korespondencji
Anna Rosińska
Światowe Centrum Słuchu, ul. Mokra 17, Kajetany, 05-830 Nadarzyn, e-mail: a.rosinska@wp.pl
Od ponad siedmiu lat w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu (IFPS) stosowana jest kompleksowa terapia słuchowa przeznaczona
dla pacjentów z zaburzeniami głosu zwana Stymulacją Słuchową Głosu (SSG). W czasie tej terapii pacjenci poddawani są wieloaspektowej stymulacji, której istotne elementy to: stymulacja słuchowa, ćwiczenia autokontroli słuchowej, ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, dykcji i prozodii mowy oraz właściwego nastawienia głosu. Ćwiczenia logopedyczne dobierane są indywidualnie, w zależności od
trudności występujących w procesie tworzenia głosu.
REFERENCJE(56)
1.
Obrębowski A. (red). Wybrane zagadnienia z audiometrii mowy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego; 2011.
Roy N, Gray SD, Simon M, Dove H, Corbin-Lewis K, Stemple JC. An evaluation of the effects of two treatment approaches for teachers with voice disorders: A prospective randomized clinical trial. Journal of Speech Language and Hearing Research, 2001, 44: 286–96.
Gębska M, Wojciechowska A, Żyżniewska-Banaszak E. Zasady i metody rehabilitacji chorych z zawodowymi zaburzeniami głosu. Annales Academiae medicae Stetinesis. Roczniki Pomorskiej Akademii medycznej w Szczecinie; 2011; 57(2): 78–84.
McCrory E. Voice therapy outcomes in vocal fold nodules: A retrospective audit. International Journal of Language & Communication Disorders; 2001; 36(Suppl.), 19–24.
Pedersen M, Beranova A, Moller S. Dysphonia: Medical treatment and a medical voice hygiene advice approach. A prospective randomized pilot study. European Archives of Oto-Rhino-Laryngology, 2004; 261: 312–15.
Śliwińska-Kowalska M, Niebudek-Bogusz E (red.). Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu – poradnik dla nauczycieli. Łódź: Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera; 2009.
Kurkowski ZM, Szkiełkowska A, Ratyńska J, Markowska R, Mularzuk M. Zastosowanie Metody Tomatisa w terapii osób z zaburzeniami komunikacji językowej. Doniesienie wstępne. Audiofonol, 2002; 22: 203–210.
Kazanecka E, Wrońska A, Szkiełkowska A, Skarżyński H. Trudności terapeutyczne u pacjentów z nieprawidłową wysokością głosu w mowie. Audiofonol, 2004; 26: 77–80,.
Woźnicka E, Niebudek-Bogusz E, Śliwińska-Kowalska M. Ocena efektów terapii głosu w dysfonii porażennej – studium przypadku. Otolaryngol, 2011, 10(3): 138–45.
Kosztyła-Hojna B, Moskal D, Rogowski M, Falkowski D, Kasperuk J, Othman J. Zastosowanie nowoczesnych fizjoterapeutycznych metod rehabilitacji w leczeniu wybranych postaci dysfonii. Otoloryngol Pol, 2012; 66: 328–36.
Rubin JS, Bake E, Mathieson L. The effects of posture on voice. W: Rubin JS, Sataloff RT, Korovin GS, red. Diagnosis and treatment of voice disorders. 3rd ed. San Diego Oxford: Plural Publishing Inc; 2006, s. 627–35.
Mathieson L. The evidence for laryngeal manual therapies in the treatment of muscle tension dysphonia. Curr Opin Otolaryngol Head Neck Surg, 2011; 19(3): 171–76.
Fischer MJ, Gutenbrunner C, Ptok M. Intensified voice therapy: a new model for rehabilitation of patients suffering from functional dysphonias. Int J Rehabil Res., 2009; 32(4): 348–55.
Niebudek-Bogusz E, Woźnicka E, Wiktorowicz J, Śliwińska-Kowalska M. Applicability of the Polish Vocal Tract Discomfort (VTD) scale in the diagnostics of occupational dysphonia. Logopedics Phoniatrics Vocology, 2012; 37(4): 151–57.
Woźnicka E, Niebudek-Bogusz E, Kwiecień J, Wiktorowicz J, Śliwińska–Kowalska M. Applicability of the Vocal Tract Discomfort (VTD) scale in evaluating the effects of voice therapy of occupational voice disorders. Med. Pr, 2012; 63(2): 141–52.
Woźnicka E, Niebudek-Bogusz E, Wiktorowicz J, Śliwińska–Kowalska M. Porównanie wyników Skali Dyskomfortu Traktu Głosowego VTD z obiektywnymi i instrumentalnymi parametrami badania foniatrycznego u nauczycieli rehabilitowanych z powodu zaburzeń głosu. Med. Pr., 2013; 64(2): 199–206.
Hirschberg J, Dejonckeer PH, Hirano M, Mori K, Schultz-Coulon HJ, Vrticka K. Voice disorders in children. Int. J. Pediatr. Otrhinolaryngol., 1995; 32(suppl.): 109–25.
Bellis TJ. Assessment and management of central auditory processing disorders in the educational setting: from science to practice. Cengage Learning; 2003.
Ross-Swain D. The effects of the Tomatis Method of auditory stimulation on auditory processing disorders. International Journal of Listening, 2007; 21(2).
Sheila M. Auditory Integrating Training from a Sensory Integration Perspective. Sensory Integration – Special Interest Section Newsletter, 1994; 17(4).
Hook PA, Macaruso P, Jones S. Research into practice: Instruction and Intervention. Efficacy of Fast ForWord Training on Facilitating Acquisition of Reading Skills by Children with Reading Difficulties – A Longitudinal Study. Annals of Dyslexia. 2001; 51: 75–97.
Waber DP, Weiler MD, Bellinger DC, Marcus DJ, Forbes PW, Wypij D, Wolff PH. Diminished motor timing control in children referred for diagnosis of learning problems. Developmental neuropsychology, 2000; 17(2): 181–97.
Waber DP, Weiler MD, Wolff PH, Bellinger D, Marcus DJ, Ariel R, Forbes P, Wypij D. Processing of rapid auditory stimuli in school-age children referred for evaluation of learning disorders. Child Development, 2001; 72(1): 37–49.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.