Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, Światowe Centrum Słuchu, Klinika Audiologii
i Foniatrii, Warszawa/Kajetany
2
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Katedra Audiologii i Foniatrii, Warszawa
A - Koncepcja i projekt badania; B - Gromadzenie i/lub zestawianie danych; C - Analiza i interpretacja danych; D - Napisanie artykułu; E - Krytyczne zrecenzowanie artykułu; F - Zatwierdzenie ostatecznej wersji artykułu;
Data publikacji: 24-10-2020
Autor do korespondencji
Paulina Krasnodębska
Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, ul. Mochnackiego 10, Warszawa, e-mail: p.krasnodebska@ifps.org.pl
W artykule przedstawiono przegląd aktualnej wiedzy na temat specyficznych zaburzeń rozwoju językowego (SLI). Zaburzenia prawidłowego rozwoju mowy u dzieci z dobrym słuchem i brakiem deficytów neurologicznych czy zaniedbań środowiskowych są przedmiotem badań prowadzonych od kilkudziesięciu lat. Istota SLI jest wciąż mało poznana. Diagnoza SLI wymaga współpracy specjalistów z różnych dziedzin, stosowania wystandaryzowanych testów językowych i kryteriów różnicowania.
REFERENCJE(29)
1.
Domeracka-Kołodziej A. Zaburzenia mowy. Otolaryngologia kliniczna, 2015; 11: 685–90.
Szkiełkowska A, Włodarczyk E, Senderski A, Skarżyński H. Ocena procesów przetwarzania słuchowego u dzieci z dyslalią. Otolaryngol Pol, 2009; 63(1): 54–57.
Jastrzębowska G. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci w świetle kategoryzacji międzynarodowych. W: Gałkowski T, Jastrzębowska G, red. Logopedia. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2002.
Włodarczyk E, Szkiełkowska A, Piłka A, Skarżyński H. Ocena ośrodkowych procesów słuchowych u dzieci ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju mowy i języka. Otolaryngologia Polska, 2015; 69(5): 23–28.
Kaczmarek B. Z zagadnień kształtowania mowy u dzieci z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego. Zagadnienia Wychowawcze a Zdrowie Psychiczne, 1986; 4(1): 5–6.
Stanton-Chapman T, Chapman D, Bainbridge N, Scott K. Identification of early risk factors for language impairment. Research in Developmental Disabilities, 2002; 23(6): 390–405.
Montgomerry J, Magimairaj B, Finney M. Working Memory and Specyfic Language Impairment: An Update on the Relation and Perspectives on Assessment and Treatment. American Journal of Speech-Language Pathology, 2010; 19: 78–94.
Nickisch A, Massinger C. Auditory processing in children with specific language impaierments: Are there deficits in frequency discrimination, temporal auditory processing or general auditory processing? Folia Phoniatrica et Logopaedica, 2009; 61: 323–28.
Szeląg E. Neuropsychologiczne podłoże różnych zaburzeń językowego porozumiewania się u dorosłych i dzieci. W: Gałkowski T, Jastrzębowska G, red. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2003.
Lewandowska M, Milner M, Ganc E, Włodarczyk E, Pluta A, Rusiniak M, Wolak T, Skarżyński H. Behawioralne i elektrofizjologiczne korelaty opracowania informacji słuchowej w dysleksji rozwojowej. Otorynolaryngologia, 2013; 12: 35.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.