PRACA PRZEGLĄDOWA
Ocena zdolności separacji i integracji słuchowej: podstawy teoretyczne, dostępne testy – przegląd literatury
 
Więcej
Ukryj
1
Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, Światowe Centrum Słuchu, Warszawa/Kajetany
 
 
Data publikacji: 29-10-2020
 
 
Autor do korespondencji
Karolina Dajos-Krawczyńska   

Światowe Centrum Słuchu, Kajetany, ul. Mokra 17, 05-830 Nadarzyn, e-mail: k.dajos@gmail.com
 
 
Now Audiofonol 2016;5(1):23-29
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Umiejętność słuchania rozdzielnousznego jest jedną z podstawowych zdolności układu słuchowego, która umożliwia człowiekowi integrację i separację różnych sygnałów akustycznych docierających do obojga uszu w tym samym czasie. Do oceny umiejętności integracji i separacji słuchowej służą między innymi testy psychoakustyczne – testy słuchania rozdzielnousznego, w których stosowane są różnego rodzaju bodźce werbalne (sylaby, słowa, cyfry, zdania) i niewerbalne (tony, melodie). Testy rozdzielnouszne pozwalają również na ocenę procesów uwagi i pamięci krótkotrwałej, a także lateralizacji słuchowej i dominacji półkulowej w zakresie przetwarzania bodźców dźwiękowych. Celem artykułu było przedstawienie podstaw teoretycznych umiejętności integracji i separacji słuchowej oraz omówienie powszechnie stosowanych testów werbalnych słuchania rozdzielnousznego.
FINANSOWANIE
Publikacja powstała w związku z realizacją projektu pn. „Zintegrowany system narzędzi do diagnostyki i telerehabilitacji schorzeń narządów zmysłów (słuchu, wzroku, mowy, równowagi, smaku, powonienia)” INNOSENSE, współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu STRATEGMED.
 
REFERENCJE (49)
1.
Hugdahl K. What can be learned about brain function from dichotic listening? Revista Espanola de Neuropsicologia, 2000; 2(3): 62–84.
 
2.
Westerhausen R, Hugdahl K. The corpus callosum in dichotic listening studies of hemispheric asymmetry: A review of clinical and experimental evidence. Neurosci Biobehav Rev, 2008; 32: 1044–54.
 
3.
Hugdahl K. The effect of stimulus intensity on the right ear advantage in dichotic listening. Neurosci Lett, 2008; 431: 90–94.
 
4.
Kimura D. Functional asymmetry of the brain in dichotic listening. Cortex, 1967; 3(2): 163–78.
 
5.
Hiscock M, Kinsbourne M. Attention and the right-ear advantage: What is the connection? Brain Cogn, 2011; 76: 263–75.
 
6.
Gootjes L, Van Strien JW, Bouma A. Age effects in identifying and localising dichotic stimuli: a corpus callosum deficit? J Clin Exp Neuropsychol, 2004; 26(6): 826–37.
 
7.
Khalfa S. Evidence of peripheral hearing asymmetry in humans: clinical implications. Acta Otolaryngol (Stock’s), 1998; 117: 192–96.
 
8.
Thomsen T, Rimol LM, Ersland L, Hugdahl K. Dichotic listening reveals functional specificity in prefrontal cortex: An fMRI study. Neuroimage, 2004; 21: 211–18.
 
9.
Spellacy F, Blumstein S. The influence of language set on ear preference in phoneme recognition. Cortex, 1970; 6(4): 430–39.
 
10.
Asbojrnsen AE, Hughdal K. Attentional effects in dichotic listening. Brain Lang, 1995; 49: 189–201.
 
11.
Kompus K, Specht K, Ersland L i wsp. A forced-attention dichotic listening fMRI study on 113 subjects. Brain Lang, 2012; 121: 240–47.
 
12.
Gadea M, Gomez C, Espert R. Test-Retest performance for the consonant-vowel dichotic listening test with and without attentional manipulations. J Clin Exp Neuropsychol, 2000; 22(6): 793–803.
 
13.
Kurkowski ZM. Lateralizacja słuchowa a zaburzenia komunikacji językowej. Audiofonologia, 2002; 21: 179–86.
 
14.
Grimshaw GM, McManus IC, Bryden MP. Controlling for stimulus dominance in dichotic listening tests: a modification of lambda. Neuropsychology, 1994; 8(2): 278–83.
 
15.
Foundas AL, Corey DM, Hurley MM i wsp. Verbal dichotic listening in right and left-handed adults: Laterality effects of directed attention. Cortex, 2006; 42: 79–86.
 
16.
Voyer D. Sex differences in dichotic listening. Brain Cogn, 2011; 75: 245–55.
 
17.
Voyer D, Flight JI. Reliability and magnitude of auditory laterality effects: the influence of attention. Brain Cogn, 2001; 46: 397–413.
 
18.
Westerhausen R, Moosmann M, Alho K, Medvedev S, Hämäläinen H, Hugdahl K. Top–down and bottom–up interaction: manipulating the dichotic listening ear advantage. Brain Res, 2009; 1250: 183–89.
 
19.
Jancke L, Buchanan TW, Lutz K, Shah NJ. Focused and nonfocused attention in verbal and emotional dichotic listening: an fMRI study. Brain Lang, 2001; 78: 349–63.
 
20.
Voyer D. Dichotic listening with consonant-vowel pairs: the role of place of articulation and stimulus dominance. Journal of Phonetics, 2009; 37: 162–72.
 
21.
Berlin CI, Hughes LF, Lowe-Bell SS, Berlin HL. Dichotic right ear advantage in children 5 to 13. Cortex, 1973; 9(4): 394–402.
 
22.
Wiens S, Emmerich DS. Synthetic stimuli attenuate the effect of attention on the dichotic right-ear advantage. Acta Psychologica, 1999; 102: 13–19.
 
23.
Zenker F, Mora Espino R, Marro Cosialls S i wsp. The effect of age over the dichotic digit test. 8th EFAS Congress, 10th Congress of the German Society of Audiology, 2007.
 
24.
Bellis TJ, Billiet C, Ross J. Hemispheric lateralization of bilaterally presents homologous visual and auditory stimuli in normal adults, normal children, and children with central auditory dysfunction. Brain Cogn, 2008; 66: 280–89.
 
25.
Carr BM. Ear effect variables and order of report in dichotic listening. Cortex, 1969; 5(1): 63–68.
 
26.
Dos Santos Sequeira S, Specht K, Hämäläinen H, Hugdahl K. The effects of background noise on dichotic listening to consonant – vowel syllables. Brain Lang, 2008; 107: 11–15.
 
27.
Geffen G. The development of the right ear advantage in dichotic listening with focused attention. Cortex, 1978; 14(2): 169–77.
 
28.
Lamm O, Epstein R. Dichotic listening in children: the reflection of verbal and attentional changes with age. J Exp Child Psychol, 1997; 65: 25–42.
 
29.
Moncrieff DW. Dichotic listening in children: Age-related changes in direction and magnitude of ear advantage. Brain Cogn, 2011; 76(2): 316–22.
 
30.
Mukari SZ, Keith RW, Tharpe AM, Johnson CD. Development and standardization of single and double dichotic digit tests in Malay language. Int J Audiol, 2006; 45: 344–52.
 
31.
Moncrieff DW, Wilson RH. Recognition of randomly presented one-, two-, and three-pair dichotic digits by children and young adults. J Am Acad Audiol, 2009; 20: 58–70.
 
32.
Mohr E. Cognitive style and order of recall effects in dichotic listening. Cortex, 1987; 23: 223–36.
 
33.
Shinn JB, Baran JA, Moncrieff DW, Musiek FE. Differential attention effects on dichotic listening. J Am Acad Audiol, 2005; 16: 205–18.
 
34.
Mąka J. The Polish linguistic test review in the assessment of Central Auditory Processing Disorders. Investigationes Linguisticae, 2009; 18: 55–79.
 
35.
Voyer D, Russell A, McKenna J. On the reliability of laterality effects in a dichotic emotion recognition task. J Clin Exp Neuropsychol, 2002; 24(5): 605–14.
 
36.
Jerger J, Chmiel R, Allen J, Wilson A. Effects of age and gender on dichotic sentence identification. Ear Hear, 1994; 15(4): 274–86.
 
37.
Gates GA, Anderson ML, McCurry SM. Central auditory dysfunction as a harbinger of Alzheimer dementia. Arch Otolaryngol Head Neck Surg, 2011; 137(4): 390–95.
 
38.
Pizzamiglio L, De Pascalis C, Vignati A. Stability of Dichotic Listening Test. Cortex, 1974; 10(2): 203–5.
 
39.
Hugdahl K. Fifty years of dichotic listening research – Still going and going and... Brain Cogn, 2011; 76(2): 211–13.
 
40.
Keith RW. Development and standardization of the SCAN-C test for auditory processing disorders in children. J Am Acad Audiol, 2000; 11(8): 438–45.
 
41.
Amos NE, Humes LE. Scan test-retest reliability for first and third-grade children. JSLHR, 1998; 41: 834–45.
 
42.
Russell NL, Voyer D. Reliability of laterality effects in a dichotic listening task with words and syllables. Brain Cogn, 2004; 54: 266–76.
 
43.
Frasca MFSS, Lobo IFN, Schochat E. Test and retest of auditory processing: reliability of the evaluation. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 2011; 16(1): 42–48.
 
44.
Musiek FE, Gollegly KM, Kibbe KS, Verkest-Lenz SB. Proposed screening test for central auditory disorders: follow-up on the dichotic digits test. Am J Otol, 1991; 12(2): 109–13.
 
45.
Kochanek K, Dajos-Krawczyńska K, Piłka A, Biegun K, Skarżyński H. Ocena powtarzalności testu rozdzielnousznego cyfrowego u dzieci w wieku szkolnym. Otorynolaryngologia – przegląd kliniczny, 2015; 14(2): 79–88.
 
46.
Jerger J, Musiek FE. Report of the consensus conference on the diagnosis of auditory processing disorders in school-aged children. J Am Acad Audiol, 2000; 11: 467–74.
 
47.
Vanniasegaram I, Cohen M, Rosen S. Evaluation of selected auditory tests in school-age children suspected of auditory processing disorders. Ear Hear, 2004; 25(6): 586–97.
 
48.
Yathiraj A, Maggu AR. Screening Test for Auditory Processing (STAP): a preliminary report. J Am Acad Audiol, 2013; 24(9): 867–78.
 
49.
Iliadou V, Kaprinis S, Kandylis D, Kaprinis GS. Hemispheric laterality assessment with dichotic digits testing in dyslexia and auditory processing disorder. Int J Audiol, 2010; 49: 247–52.
 
Scroll to top