Cel: Ocena wpływu hałasu panującego podczas długich przerw międzylekcyjnych na wyniki testów centralnych funkcji słuchowych u dzieci.
Materiał i metody: Badaniami objęto grupę 19 uczniów w wieku 10 lat. Badania wykonywane były dwukrotnie – przed rozpoczęciem zajęć lekcyjnych oraz po kilku godzinach zajęć, tuż po zakończeniu długiej przerwy międzylekcyjnej (25 min). Badania prowadzono za pomocą testu słyszenia rozdzielnousznego – DDT, testu rozumienia mowy w szumie – aSPN oraz testu wykrywania przerw w szumie – GDT.
Wyniki i wnioski: Na podstawie wyników przeprowadzonych badań można stwierdzić, iż ekspozycja na hałas szkolny w trakcie przerw międzylekcyjnych nie wpływa znacząco na wyniki testów psychoakustycznych zastosowanych w pracy. Brak wpływu hałasu na wyniki testów centralnych funkcji słuchowych spowodowany był najprawdopodobniej zbyt krótkim czasem ekspozycji na hałas.
REFERENCJE(34)
1.
Engel Z i wsp. Raport – zagrożenie hałasem i wibracjami w Polsce. Warszawa: Komitet Akustyki PAN; 1984.
Kotus J. Ocena wpływu zagrożeń hałasowych na częstość występowania chorób słuchu z zastosowaniem środków teleinformatycznych. Gdańsk: Politechnika Gdańska, Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki; 2007.
Augustyńska D, Radosz J. Hałas w szkołach (2) – wpływ hałasu szkolnego na uczniów i nauczycieli oraz jego profilaktyka. Bezpieczeństwo Pracy, 2009; 10(457): 8–10.
Koszarny Z. Warunki akustyczne w budynkach szkolnych. Zagadnienia higieniczne środowiska szkolnego. Materiały z konferencji Ocena stanu sanitarno-higienicznego szkół. Problemy Higieny, 2000; 66.
Szłapa P, Bronder A, Pawlas K. Klimat akustyczny w szkole jako czynnik sprawczy niewydolności narządu mowy nauczycieli. W: Majewski J, red. Hałas – Profilaktyka – Zdrowie. Koszalin: Polskie Towarzystwo Higieniczne Oddział w Krakowie; 2004.
Hetu R., Truchon-Gagnon C., Bilodeau S. Problems of noise in school settings: a review of literature and the results of an exploratory study. J Speech Lang Pathol Audiol, 1990; 14: 31–8.
Green KB, Pasternack BS, Shore RE. Effects of aircraft noise on reading ability of school-age children. Archives of Environmental Health, 1982; 37: 24–31.
Clark C, Martin R, van Kempen E, Alfred T, Head J, Davies H i wsp. Exposure-effect relations between aircraft and road traffic noise exposure at school and reading comprehension: the RANCH project. Am J Epidemiol, 2006; 163: 27–37.
Cohen S, Evans G, Krantz D, Stokols D, Kelly S. Aircraft noise and children: longitudinal and cross-sectional evidence on adaptation to noise and the effectiveness of noise abatement. J Person Soc Psychol, 1981; 40: 331–45.
Klatte M, Meis M, Sukowski H, Schick A. Effects of irrelevant speech and traffic noise on speech perception and cognitive performance in elementary school children. Noise Health, 2007; 9(36): 64–74.
Bradlow A, Krauss N, Hayes E. Speaking clearly for children with learning disabilities: sentence perception in noise. J Speech Lang Hear Res, 2003; 46: 80–97.
Sun W, Zhang L, Lu J, Yang G, Laundrie E, Salvi R. Noise exposure induced enhancement of auditory cortex response and changes in gene expression. Neuroscience, 2008; 2: 374–80.
Gröschel M, Götze R, Ernst A, Basta D. Differential impact of temporary and permanent noise-induced hearing loss on neuronal cell density in the mouse central auditory pathway. J Neurotrauma, 2010; 27(8): 1499–507.
Moch-Sibony A. Study of the effects of noise on personality and certain psychomotor and intellectual aspects of children, after a prolonged exposure. Travail Humane, 1984; 47: 155–65.
Dajos K, Piłka A, Senderski A, Kochanek K, Skarżyński H. Wyniki testów ośrodkowych funkcji słuchowych u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Otorynolaryngologia; praca w druku.
Shield B, Dockrell J. The effects of environmental and classroom noise on the academic attainments of primary school children. J Acoust Soc Am, 2008; 100: 133–44.
Haines M, Stansfeld S, Head J, Job R. Multi-level modelling of aircraft noise on performance tests in schools around Heathrow Airport London. J Epidemiol Commun Health, 2002; 56: 139–44.
Wilson RH, Bell TS, Koslowski JA. Learning effects associated with repeated word-recognition measures. Rusing sentence materials. Journal of Rehabilitation Research and Development, 2003; 40(4): 329–36.
Simões MF, Ferreira I, Schochat E. Test and retest of auditory processing: reliability of the evaluation. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 2011; 16(1): 42–8.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.