Kwestie interpretacji i możliwie pełnej identyfikacji problematyki niepełnosprawności do dzisiaj wywołują ożywione dyskusje wśród specjalistów zajmujących się działaniami na rzecz osób niepełnosprawnych i środowisk z nimi związanych. Zwraca
się uwagę nie tylko na ogólnospołeczny i indywidualny wymiar danego zagadnienia, lecz także na różnorodne uwarunkowania decydujące o podejściu do interpretacji wskazanych wymiarów. Stąd w artykule podjęto próbę opisu zagadnienia niepełnosprawności jako zjawiska społecznego i stanu indywidualnego, jak również wybranych cech każdej z zasygnalizowanych
płaszczyzn problematyki niepełnosprawności. Dokonano także przeniesienia realizowanej narracji na konkretne uwarunkowania rozwoju oraz indywidualnego i społecznego funkcjonowania osób z równoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku (głuchoniewidomych).
REFERENCJE(13)
1.
Majewski T. Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. Szkoła Specjalna, 1999; 3: 131‒4.
Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) oraz jej zastosowanie. Warszawa: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia; 8.10.2007. Materiały robocze na CD.
Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności 2010‒2020: Odnowione zobowiązanie do budowania Europy bez barier [COM/2010/0636 końcowy]. Bruksela: 15.11.2010, s. 3.
Szczepankowski B. Język migowy jako środek porozumiewania się z osobami głuchoniewidomymi z zespołem Ushera. W: Zaorska M, red. Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit; 2008, s. 128‒41.
Krzemkowska Z. Alfabet brajlowski. W: Zaorska M, red. Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit; 2008, s. 145‒51.
Florek A. System Komunikacji Obrazkowej PCS. W: Zaorska M, red. Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit; 2008, s. 175‒89.
Lechowicz A. System komunikacji symbolicznej Bliss – twórca systemu, budowa, użytkownicy, rozwój systemu w Polsce. W: Błeszyński J, red. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls; 2006, s. 451‒70.
Zaorska M. Alfabet punktowy do dłoni. W: Zaorska M, red. Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit; 2008, s. 157‒61.
Celmer-Domańska J. Metoda Lorma. W: Zaorska M, red. Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit; 2008, s. 162‒70.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.