PRACA BADAWCZA
Analiza wyników Skali zachowań słuchowych (SAB) wśród uczniów z klas I i VIII ze szkół podstawowych w Warszawie
Klaudia Ciastek 1,2,3, A,C-F
,
 
,
 
 
 
 
Więcej
Ukryj
1
Uczelnia Społeczno-Medyczna w Warszawie, Wydział Nauk Społecznych, Warszawa
 
2
Międzyośrodkowe Studenckie Koło Naukowe przy Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu oraz Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, Warszawa
 
3
Centrum Słuchu i Mowy Medincus, Kajetany
 
4
Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, Światowe Centrum Słuchu, Zakład Teleaudiologii i Badań Przesiewowych, Warszawa/Kajetany
 
5
Instytut Narządów Zmysłów, Kajetany
 
 
A - Koncepcja i projekt badania; B - Gromadzenie i/lub zestawianie danych; C - Analiza i interpretacja danych; D - Napisanie artykułu; E - Krytyczne zrecenzowanie artykułu; F - Zatwierdzenie ostatecznej wersji artykułu;
 
 
Data nadesłania: 17-08-2023
 
 
Data ostatniej rewizji: 31-05-2024
 
 
Data akceptacji: 12-06-2024
 
 
Data publikacji: 05-09-2024
 
 
Autor do korespondencji
Klaudia Ciastek   

Wydział Nauk Społecznych, Uczelnia Społeczno-Medyczna, ul. Kaleńska 3, 04-368 Warszawa
 
 
Now Audiofonol 2024;13(3):29-35
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wprowadzenie:
Ośrodkowe zaburzenia przetwarzania słuchowego (CAPD) to trudności w przetworzeniu przekazu akustycznego mimo prawidłowej czułości słuchu. Mają one duży wpływ na funkcjonowanie człowieka w życiu codziennym. Aby zdiagnozować ośrodkowe zaburzenia przetwarzania słuchowego, konieczna jest wieloaspektowa ocena, a jeden z pierwszych etapów diagnozy stanowią badania słuchu. Celem pracy była analiza częstości występowania obniżonego wyniku w Skali zachowań słuchowych (ang. Scale of Auditory Behaviors, SAB) u uczniów z klas I i VIII szkoły podstawowej.

Materiał i metody:
Analizie poddano wyniki 6950 dzieci z klas I i VIII szkół podstawowych zlokalizowanych na terenie Warszawy, które uczestniczyły w programie przesiewowych badań słuchu. Do oceny słuchu obwodowego zastosowano przesiewową audiometrię tonalną, którą wykonywano za pomocą Platformy Badań Zmysłów. Do oceny ośrodkowych procesów przetwarzania wykorzystano kwestionariusz SAB. Do badań za pomocą kwestionariusza zakwalifikowano dzieci ze słuchem w normie.

Wyniki:
Przeprowadzono analizę kwestionariusza SAB uczniów, którzy uzyskali od 12 do 45 punktów z 60 punktów możliwych do zdobycia, co jest uważane za wynik nieprawidłowy. Z badań wynika, że największe problemy uczniów klas I to: łatwe rozpraszanie się, skupianie uwagi jedynie na krótko, rozkojarzenie i nieuwaga, natomiast uczniowie klas VIII mają problemy z rozkojarzeniem i nieuwagą, ze skupianiem uwagi oraz łatwo się rozpraszają.

Wnioski:
Na podstawie uzyskanych wyników można stwierdzić, że ośrodkowe zaburzenia przetwarzania słuchowego objawiają się w podobnych sytuacjach i występują w podobnym nasileniu zarówno u uczniów z klas I, jak i VIII. Dopiero podczas analizy z podziałem na wynik obniżony i wymagający diagnozy można zauważyć istotne różnice. Osoby uzyskujące wynik w przedziale 45–31 punktów mają zdecydowanie mniejsze trudności w sytuacjach, o które pyta kwestionariusz, niż osoby z wynikiem 30 punktów i poniżej.

Scroll to top